در جنین مادران دیابتی، گردش خون به نفع جفت بجای مغز است

12 دسامبر 2016- تحقیقات ارائه شده در نشست سالانه ی   EuroEcho-Imagingنشان می دهد در جنین مادران مبتلا به دیابت، خون ترجیحا به جفت به جای مغز می رود.

نشست سالانه ی انجمن اروپایی تصویربرداری قلب و عروق (EACVI)، یک شاخه از جامعه ی کاردیولوژی اروپا (ESC)است که از 7 تا 10 دسامبر 2016 در لایپزیگ آلمان برگزار شد.

دکتر Aparna Kulkarni  نوسینده ی این پژوهش و متخصص قلب کودکان از بیمارستان مرکز برانکس – لبنان در نیویورک، گفت: ما می دانیم که دیابت مادر بر اندامهای جنین تاثیر می گذارد، کودکان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت گاهی بزرگترند، به خصوص اگر دیابت مادر کنترل نشده باشد، همچنین جفت این نوزادان نیز بزرگتر است، اطلاعات موجود نشان می دهد که برخی از ارگان های دیگر مانند پانکراس و کلیه ها در جنین نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

تحقیقات قبلی دکتر Kulkarni نشان دهنده ی تاثیرات ساب کلینیکی در عضله قلب نوزادان مادران مبتلا به دیابت بود، در مطالعه حاضر او تغییرات در گردش خون جنین را مورد بررسی قرار داد.

در این مطالعه، 14نوزاد از مادران مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2 و 16 نوزاد از مادران غیردیابتی (گروه شاهد) بررسی شدند. نه نفر از مادران دیابتی تحت درمان با انسولین، سه نفر تحت درمان با داروهای خوراکی و دو نفر با کنترل رژیم غذایی به تنهایی، قند خون خود را کنترل می کردند.

محققان برای اندازه گیری جریان خون به مغز و اندازه گیری جریان خون خروجی از سمت چپ و راست قلب، آئورت و جفت، از دستگاه اکوکاردیوگرافی داپلر جنینی استفاده کردند. سپس داده ها را به یک مدل کامپیوتری که گردش خون جنین را همانند سازی می کرد، وارد نمودند. این مدل توسط دکتر Canadillaدر آزمایشگاه تحقیقاتیPhysense  به رهبری دکتر Bijnens  در دانشگاهPompeu Fabra  در بارسلونا، تدوین شده بود.

این تحقیق نشان داد در مقایسه با نوزادان گروه کنترل، در جنین مادران دیابتی خون بیشتری از مغز منحرف شده و در جفت جریان می یابد. به طور خاص، جفت نوزادان مادران دیابتی دارای مقاومت و کمپلیانس کمتری می باشد و جریان خون کم تری وارد عروق مغزی (the cerebral artery radius) نوزادان مادران دیابتی می شود به عبارت دیگر نسبت به جفت، کسر کوچکتری از جریان خون وارد مغز می شود و برون ده قلبی این نوزادان پایین تر است.

دکتر Kulkarni گفت: مدل محاسباتی معادل گردش جنین یک مدار الکتریکی است که در آن مقاومت و کمپلیانس وجود دارد. این مدل نشان داد ورود جریان خون به جفت آسان تر و به مغز سخت تر است.

دکترKulkarni  گفت: جفت در جنین مادران دیابتی دچار تغییراتی در رگ های خونی شده و بزرگتر است؛ بنابراین به احتمال زیاد جریان خون بیشتری دریافت خواهد کرد. اما وی افزود: بر اساس این یافته ها ورود نسبت پایین تری از جریان خون به مغز جالب است و می تواند پیامدهای بزرگتری داشته باشد.

او گفت: جفت پس از تولد کودک دور انداخته می شود بنابراین دیگر بخشی از بدن برای ورود خون نمی باشد، اما این امکان وجود دارد که کاهش جریان خون به مغز در دوران جنینی بر کودک در طول زندگی تاثیر گذارد. ما اطلاعات کافی در مورد اینکه چرا این توزیع مجدد جریان خون رخ می دهد و اینکه چه پیامدهایی ممکن است داشته باشد، نداریم . ما به تحقیقات بیشتری برای بررسی تاثیرات طولانی مدت آن بر سلامت نوزاد و اینکه آیا می توان از بروز آن جلوگیری نمود، نیاز داریم.

او نتیجه گیری نمود: در حال حاضر، من فکر نمی کنم بر اساس این یافته ها نیازی به ایجاد تغییر در مدیریت بارداری زنان مبتلا به دیابت باشد و باید همچنان به توصیه های استاندارد بارداری و زایمان برای کنترل قند خون دقیق و شیوه زندگی سالم، ادامه داد.

منبع:

http://www.medicalnewstoday.com/releases/314677.php